Na een 1-uur lange bustocht van Busan naar Gyeongju, kwam ik rond 9u daar aan. De eerste opdracht is altijd om goed werkende wifi te vinden. Na een informatie centrum binnen te springen en wat brochures mee te pakken, kwam ik een Mc Donalds tegen. Een mooie combinatie van warmte, wifi en plaats. Oorspronkelijk ging ik enkel een koffie drinken maar het was dan niet echt veel duurder om daar ook een 'ontbijt' te pakken. Na het ontbijt, het bekijken wat ik allemaal ga bezoeken en het boeken van het hostel, moest ik weer zien achter geld te geraken. Opzich kan je in de meeste plaatsen met Mastercard betalen, maar in zo'n kleinere dingen betrouw ik dat minder. Toch weer een stuk of 3 banken moeten proberen alvoor het lukte. Deze keer wel transactiekosten moeten betalen, zoals de allereerste keer. Blijf het vreemd vinden, maar op een groot bedrag valt dat dan wel mee. Daarna naar het hostel geweest om mijn spullen daar te zetten en de bus genomen naar Bulguksa tempel. Dit was vrij toeristisch. Ook moest er inkom betaald worden, wat ik altijd wat radar vind bij een tempel. De tempel in Busan vond ik spectaculairder, maar deze mag er zeker ook zijn! Het is nummer 1 op de lijst van cultureel erfgoed van Zuid-Korea (staat ook op lijst van Unesco). Oorspronkelijk was het plan om direct erna naar andere tempel te gaan, maar toen ik aan de bushalte kwam, stond er een bus te wachten om naar de 'grot' - Seokguram grotto te gaan. Deze heb ik dan ook genomen. De grot bevat een van de best bewaarde boedistische sculpturen van de wereld. Ik mocht geen foto ervan maken. Ook de wandeling naar de grot was wel de moeite. Om naar de andere tempel te gaan moest ik overstappen van bus. Met de hulp van een andere Koreaanse toerist heb ik dan aan de juiste hakte kunnen afstappen. Toen ik dan naar de overkant van de straat ging leek er om het informatiebord te staan dat er geen bus meer komt. Althans dat dacht ik want normaal op het scherm staat alle bussen die aankomen. Na 10 minuten te wachten had ik de hoop opgegeven. Gelukkig was de stop vlakbij de expo. Er was een park waar je wat in kon wandelen. Niet direct heel bijzonder, maar wel aangenaam om even eens door te wandelen. In de verte zag ik nog iemand staan bij een bushalte en daar stonden er wel weer bussen op het scherm. Daar heb ik dan ook gewacht op de bus. In tegenstelling tot een Busan worden de haltes niet meer in het Engels getoond waardoor het nu heel moeilijk was om te weten waar je nu precies bent. Uiteindelijk ben ik dan gewoon de haltes beginnen tellen maar dan bleek ook dat meerdere haltes dezelfde naam hebben en dat stond niet zo op het plannetje. Op een bepaald moment zag ik een plakkaat staan met een tempel op en ik dacht dat het ook ongeveer op de plaats moest zijn en er stapte ook iemand anders af. Ik ben dan ook maar afgestapt. Echter het moment dat de bus vertrok krijg ik toch de indruk dat het een zeer verlaten plaats was. Op het plakkaat stond enkel Koreaans en dan heb ik maar de symbool vergeleken. Het leek er wel op dat de tempel bedoeld werd. Echter stond erop dat de tempel nog 1 of 3 kilometers er vandaan was. Dat zag ik ook niet meer echt zitten, zeker omdat ik in de verte geen tempel zag staan en het ging niet meer zolang duren voor het zou donker worden Maar op momenten dat ik dan terug naar de bushalte ging voor een andere bus terug te nemen stopt er een auto. Een man die vroeg naar waar ik naar toe wilde gaan. ("Vroeg"-eerder gebaren taal). Waarschijnlijk dacht hij dat ik verdwaald was en toen ik zei dat ik naar de tempel wou ging die me er naar toe voeren. Blijkbaar is het toch niet echt een bekende tempel aangezien hij me eerst naar verkeerde plaats had gevoerd. Dan heeft die iemand opgebeld en me teruggebracht naar de plaats waar ik was afgestapt. Ik was dus toch juist. Hij had me dan ook nog verder gevoerd naar de tempel zelf wat natuurlijk zeer vriendelijk was van hem maar ik moest dan wel nog dat stuk te voet terug keren. Waarschijnlijk dacht die dat ik in de tempel ging blijven slapen. Dit is in de meeste tempels hier mogelijk. Zo kunnen mensen makkelijk kennis maken met het leven als monnik. De tempel zelf was wel mooi maar niet echt zo bijzonder en zeker niet echt de moeite om heel die weg af te leggen. Ik heb ik het wel vrij snel bezocht want ik wou nog voor het donker weer terug zijn aan de bushalte en aangezien het vrij snel volledig donker wordt. Gelukkig was ik nog voor het donker aan de bushalte. 5 minuten erna was het volledig donker. Ik moest dan nog enkel 15 minuutjes wachten op de bus om weer terug te keren naar het hostel. Op de bus bleek echter dat ik niet meer genoeg geld had staan op mijn transport kaart. Nu van de chauffeur mocht ik er gratis op! Om te eten ben ik naar een plaatselijke restaurantje geweest en het was wel tof dat de baas kwam uitleg geven over het eten. Ik kreeg een hoofdgerecht en dan nog 12 andere zijgerechteb samen met soep. ik heb alles opgegeten. Na het eten heb ik nog een avondwandeling gemaakt naar donggung paleis. Op de weg ben ik ook de astronomische observatie ruïne cheomseongdae. Het is de oudste van Azië en misschien zelfs van de wereld (623 A.D.) Het verlichte Paleis was zeker de moeite. Het was echt super om te zien hoe het licht en het bevroren water samen een zeer mooi geheel vormen. De volgende dag ben ik nog enkele tombes gaan bezoeken ( er tussen lopen). Op de foto lijkt dat niet zo groot, maar als je er voor staat moet je toch goed naar boven kijken. Ook heb ik nog door een hanok-dorpje gelopen met een vrij spectaculaire brug. Erna moest ik me nog haasten om op tijd op de bus te zijn om naar Daegu te vertrekken. Wel geteld 3 minuten had ik over.