Al vroeg in de ochtend had ik mijn vlucht van Jeju naar Busan. Ik had beter een wat later vlucht gekozen want het was nu om 5u opstaan. Het idee er van was om nog een volledige dag in Busan te hebben. Eens aangekomen moest ik nog met de metro naar mijn hostel. Busan was wat groter dan ik verwacht had. Ik had gekeken op het plannetje en dacht dat het laatste stuk snel te voet kon afgelegd worden, wat dus niet het geval was. Het ging alle sinds sneller geweest zijn dat ik niet een paar keer verkeerd was gelopen. Busan is enorm druk. Ik heb eens opgezocht en er wonen zo 'n 3,5 miljoen mensen en staat in de top 10 drukste havens van de wereld. Er zijn dus overal flatgebouwen te zien. Iets dat ook opvalt dat er veel reclame te zien van plastische chirurgie. Er is zelfs een speciale straat met meer dan 100 verschillende organisaties hiervoor. In elke straat dat je loopt in het centrum zijn het allemaal winkeltjes. Loop je in een zijstraat van een 'klein' zijstraat dan zijn het nog steeds winkeltjes, waarbij je dan afvraagt of dat ooit iets ga verkopen. Na heel wat zoeken had ik dan uiteindelijk het hostel gevonden. Het zat goed weg gestoken. Ik was nog een beetje te vroeg om in te checken, maar mocht wel al mijn zak achterlaten. Dit was ook eerder een commercieel hostel, betalen voor handdoeken en je kon daar ook nog van alles kopen. De locatie was wel goed; het lag vlak in het centrum en dichtbij en metro station. In afwachting om in te checken heb ik eerst iets (Japans) gaan eten en erna nog een parkje bezocht samen met een museum over de tocht dat vroeger werd ondernomen naar Japan. Het dichtste eiland van Japan ligt op een uur met een boot. Op zich was het wel nog een mooi gratis museum en er was een 3D-kortfilm. Er na was het tijd om in te checken en mijn zak op een veiligere manier achter te laten. Ik had gelukt wat de lockers waren groot genoeg om mijn volledige rugzak er in te plaatsen. Ik ben toch wat extra voorzichtig in zo'n grote stad op mijn spullen. Erna heb ik nog de Haedong Yonggungsa tempel bezocht. Die ligt een beetje buiten het stadcentrum, maar zo zou ik nog wat tijd insparen (anders zou ik het de dag erna bezoeken) want de 'langere' terugreis zou ik dan in het donker kunnen afleggen. Het is een van de grotere boedistische tempels in Busan en het maakt het speciaal dat deze aan de zee ligt. De metro- en busrit ernaar toe was wat langer dan verwacht en het was al wat duister aan het worden toen ik er aankwam. Het was zeker de trip waard. De ingang was al versiert met beelden en zo net zoals in de films. Het water dat tegen de rotsen slaat maakt alles nog net iets specialer. Om terug te keren zag ik niet direct een bushalte aan de andere kant van de straat dus dacht ik maar om de zelfde bus te nemen (want de bus moet ook nog terugkeren). Dat was niet echt een strak plan. De bus draaide wel maar dat was in Busan. Uiteindelijk ben ik dan aan de staanplaats van bussen terecht gekomen. Daar waren er gelukkig nog snel er achter bussen die me weer terug naar metro brengen. Op de bus zelf staat alles in het Koreaans en Japans. Bij een halte wordt er wel 1 keer de Engelse benaming getoond enkel komt deze helemaal op het laatste waardoor de bus al bijna de halte gepasseerd is voor je tijd hebt om op de knop te drukken. Dit was dus ook gebeurd en dus mocht ik nog een halte terug stappen. Na de metro ben ik direct naar mijn hostel gegaan en daar bijna direct in slaap gevallen. De volgende dag vroeg weer vroeg op gestaan om naar een andere tempel gaan. Deze keer was het een succesvollere tocht en blijkbaar slapen ze hier graag uit want het was nog helemaal niet druk op de metro. De Beomeosa Tempel is gelegen op een heuvel. Het is een van de belangrijkere tempels in het zuidoosten van Korea. Het is toch een van de mooiste tempels dat ik al gezien heb (en ik heb er intussen al veel gezien). De ingang waren trappen met daarnaast lampionnetjes. Nog hoger ligt een van de grootste forten, daar kon je nog in wandelen. Dit heb ik niet gedaan omdat ik nog andere dingen wou bezoeken en ik maar 2 nachten blijf in Busan. Na het tempelbezoek heb ik de tram genomen weer naar de andere kant van Busan en met een toeristen busje naar de Gamcheon Culture Village. Dit is een stadje met veel gekleurde huizen en overal kunstwerken. Dit was iets echt toeristisch aan de ingang stonden er kraampjes met de traditionele souvenirs iets wat ik anders nog niet gezien had. Het was wel gezellig om er eens door te lopen. Ik heb er ook kippenkoekjes gekocht, dat was wel lekker Erna ben ik naar de BIFF (Busan International Film fesival) Square geweest. Het is grootste film festival van Azie (heb ik gelezen op een foldertje). Er staan ook handafdrukken van "bekende" mensen. Het was er druk. Er stonden ook overal kraampjes met eten. Het eerste wat ik gekocht heb, heb ik geen idee wat het is. Ik vroeg eerst wat het was, maar aangezien dat ze geen Engels kon (nu heb ik al geleerd dat het hopeloos is) heb ik het dan maar gekocht. Het andere is een typisch iets van deze regio. Dicht erbij is de grootste vismarkt van Korea (ook weer gelezen, geen idee of ik dat allemaal mag geloven). Het was in elk geval groot. Opmerkelijke dingen waren een haai en verschillende octopussen. Ik vraag me echt af of ze al die dingen kunnen verkopen, want opzich blijft dat toch allemaal niet zolang goed. (weetje: rauwe octopus kan je 1-2 dagen in de koelkast bewaren.) Na het bezoekje aan de vismarkt ben ik naar het Yongdusan Park geweest. Hier staat de Busan Tower. Deze moderne toren is nog geen jaar lang in gebruik en het had de meest fancy lift dat ik al ooit heb in gestaan. In 35 seconden was je boven. Eens boven verschoot ik nogmaals van de grootte van Busan het is echt groot. In elke richting dat je kijkt staan er flatgebouwen. Nog voor het eten heb ik dan nog wat rondgelopen in de 'echte' winkelstraat, met echt bedoel ik met de grotere merken. Het toffe is wel dat er dus bij iedere winkel luidsprekers buiten staan met muziek. Dat maakt winkelen wel wat drukker dan bij ons. Wat dan uitkomt om een shoppingcentrum van 13 verdiepingen. Om de dag af te sluiten, ben ik nog naar de Busan Gwangandaegyo Bridge gaan kijken. Het was intussen al donker geworden. Het was wel speciaal om deze verlichte brug van op het strand te zien. Het was intussen vrij koud geworden. Ik was dan ook al weer vrij snel terug weer naar het hotel om daar in de warmte weer te gaan slapen. De volgende dag ging ik immers al vroeg vertrekken naar Gyeongju, de hoofdstad van het vroegere Silla koninkrijk.