Na een deeltje van het noorden bezocht te hebben was het tijd om onze trip naar het zuiden te beginnen. De eerste stop daarin: Ninh Binh. De nachttrein uit sapa bracht ons terug naar Hanoi en vanuit Hanoi konden we vlot overstappen op een andere trein die na 2 uur in Ninh Binh stopte. Hier namen we een taxi naar ons hotel. Ninh Binh is een stadje, maar de mooiere natuur ligt in een dorpje verder op: tam coc. We kozen hier voor een luxueuzer hotel om wat te bekomen van onze trektocht. Bij aankomst mochten we nog genieten van een gratis ontbijt. Het hotel had een eigen tuintje waar we gezellig rustig met vogeltjes op de achtergrond konden eten. Na ons ontbijt maakten we ons klaar om een tempelcomplex te bezoeken (1 van de grootste complexen van Vietnam). Aangezien dit dicht bij ons hotel mag, konden we het hele complex te voet afwandelden. Het was rustiger en groter dan verwacht. We bezochten een pagoda, waar we met een lift naar boven konden en van een mooi uitzicht konden genieten. Hierna bezochten we nog vele andere tempels, elk met iets unieks. Zwetend keerden we terug naar het hotel. Hierna besloten we met de fiets de streek nog wat te verkennen en zochten we naar een ATM ( de dichte was op een 10 tal km). Onderweg konden we genieten van de rotsformaties gelijkaardig aan Ha Long bay, maar deze keer tussen de rijstvelden.Toen we terug aankwamen was de poort van het hotel plots gesloten. De werknemers hielden een feestje omdat het hotel 2 maanden bestond. Aangezien ze gezellig aan het praten ware, hoorden ze ons niet. Jaron klom dan maar over het hekken en dan verwelkomden ze ons weer binnen. Ze nodigden ons uit om met hen mee te dineren om het 2 maanden bestaan van het hotel te vieren. De Vietnamezen dronken veel rijst wijn shotjes en ze spoorden ons meermaals aan om gezellig mee te drinken, na enkele shotjes vonden we het wel mooi geweest met de alcohol. De tweede dag van Ons verblijf in Ninh Binh besloten we naar het centrum van tam Coc te gaan, wat toch een pak verder lag van ons hotel dan we dachten. Het was alweer een leuke fietstocht en vaak via smalle weggetjes door de rijstvelden en dorpjes. Telkens als we ergens bij een bezienswaardigheid wouden stoppen moesten we “parkeerbewaking” betalen voor onze fietsen. Fietsen worden daar blijkbaar niet gesloten. We deden de bekende boottocht in tam coc. Dit was prachtig en er waren ook niet zo veel andere toeristen! We zagen tropische vogels hier en daar en de vrouw die ons bootje roeide, roeide met haar voeten. Toch zeker 1 van de hoogtepunten van de reis! Hierna aten we in een gezellig restaurantje dat wat westerser was ingericht. We aten allebei pizza, het was eens leuk om geen rijst of noodles te eten. De maag van jaron vond de pizza niet zo aangenaam en al snel moesten we dringend op zoek naar een wc. Gelukkig was er een soort van "toilet" in de buurt. Hierna bezochten we nog een tempel. Verrassend genoeg bestond er achter de tempel een grottendoorgang naar nog een andere tempel. Tot slot was het al rond 4 uur in da namiddag en omdat we voor het donker in het hotel wouden zijn besloten we al terug te keren. Het wordt in Ninh Binh rond deze tijd donker om 6 uur en we hadden nog een fietstocht van een groot anderhalf uur voor de boeg.De volgende dag was de laatste dag en we besloten het wat rustiger aan te doen. We fietsen een 10 km naar Trang an een andere rivier waar je een 3 uur duurde boottrip kon doen. Je kon uit drie routes kiezen. Wij hebben route 1 gekozen, maar route 2 leek populairder. Normaal zit je met 4 op een boot, maar omdat bijna niemand voor route 1 koos vertrokken we met maar 3 op de boot. De boottocht was anders dan in Tam Coc. Deze keer was het door smallere stukken en door verschillende grotten, die op het eerste zicht moeilijk zijn om door te geraken met een boot. En wanneer je in de grotten zit nog steeds dat gevoel hebt aangezien de grotten zeer laag en lang zijn (300m) en vol zitten met rotsen die uitsteken. Vaak hebben we moeten bukken tot bijna met onze buik op boot. Het was een hele ervaring en chapeau voor de man die roeide. Na de boottocht keerde we weer terug naar het hotel. Daar hebben we nog wat uitgebreider gegeten in afwachting van onze taxi terug naar het station. Deze keer was het een op voorhand afgesproken bedrag en dat merkten we wel goed aan de rijstijl. Hij zette ons af aan het station, waar we moesten wachten op de nachttrein naar hué. De rit duurde ongeveer 11u. Dus we dachten dat we veel gingen kunnen slapen. Maar we hadden niet gedacht dat we samen gingen slapen met lokale mensen van hier die standaard om 5u30-6u op staan.