De volgende ochtend vertrokken we met een begeleide tour naar halong bay. Om 8u kwam de gids achter ons. Onze straat was te klein voor de bus, waardoor we te voet naar de bus moesten. Door het drukke verkeer moesten we in een traag rijdende bus springen. Onze rit duurde een goede 4 uur en we maakten een tussenstop op een groot terrein dat vol stond met beelden. Het was een grote toeristische winkel waar ze allerlei prullen in bulk tentoonstelden. Hier en daar zat er iets leuk tussen. Het goede weer was intussen veranderd in hevige onweer. Toen we ariveerde in de haven, mochten we nog niet op de boot doordat de overheid het nog te gevaarlijk vond. Na een anderhalf uur in onzekerheid te wachten, mochten we uiteindelijk op de boot. Onze kamer was smal maar voldoende ruim voor een kajuit te zijn. Na onze bagage daar te droppen, konden we lunchen. De boot vertrok wanneer de lunch gedaan was. Intussen was het slechte weer opgeklaard. Tijdens de boottocht naar ons ankerpunt, konden we genieten op het zonnedak. De tocht duurde 3 uur. Het schip ging naar een verder punt meer naar de Atlantische oceaan toe waar er zogoed als geen andere toeristen waren. Eens geankerd, gingen we de baai verder verkennen met een kajak. We zagen een prachtige zonsondergang en verlaten stranden. We hebben hiervan super mooie foto's met de fotoreflex camera. We hebben ook even aan land geweest om een grot te bezichtigen. Daarna keerde we terug naar de boot, om zelf gemaakte springrolls te maken vergezeld mer een cocktail. Hierna was het al tijd om weer te eten. Tine probeerde veel nieuwe dingen uit: inktvis, scampies, oesters... Erna maakte we nog een praatje met de medepassagiers en dan kropen we vroeg in bed. De volgende dag stonden we om 5u30 op om nog verder van de boottocht te genieten. We gingen naar een toeristische grot. Door extra vroeg te gaan waren er nog niet zoveel toeristen. We passeerden het druk bevaren deel. Deze stond vol met boten. De grot was niet zo bijzonder maar de moeite waard om te bezoeken. We bleven ongeveer een uur, om daarna te vertrekken naar een eiland met een uitzicht post op de baai. Deze was ook zeker toeristisch maar zorgde wel voor schitterende foto's. Na de korte klim (ong 30 min) genoten we van het prachtige uitzicht en na de afdaling genoten we nog eventjes op het kleine strandje. De volgende activiteit stond alweer op ons te wachten. Aangezien we een andere provincie binnen vaarden moesten we op een andere boot overstappen. Deze voerde ons naar het grootste eiland van deze baai. De tocht was zeker even mooi als in halong bay. Eens aangekomen gingen we verder met de fiets naar een klein lokaal dorpje. De fietsen brachten ons tot aan het startpunt van een avontuurlijke wandeling door de jungle. De gids toonde ons enkele beesten, maar we hebben geen zeldzamere dieren gezien. Enkele weken geleden had de gids daar nog een python tegen gekomen. We klauterden op rotsen om een mooi uitzicht boven te vinden. Deze keer was het geen uitzicht over het water maar over de jungle. Voldaan fietsten we terug naar de boot. Daarna hebben we nog met kano's naar enkele vissersboerderijen geweest. Onderweg hebben we nog bijna over een super grote kwal gevaren. De gids was verwonderd want zo kwal is hier wel 20$ waard, aangezien ze hier kwallen eten. Erna gingen we naar de groote stad op het eiland om te overnachten. Cat ba was een toeristische regio voor zowel buitenlanders als vietnamezen. Er zijn veel hotels en karaoke-bars en boten die omgevormd zijn in restaurants. Na een korte wandeling, hebben we iets gaan eten en weer vroeg in ons bed gekropen. De volgende dag moesten we heel het traject terugkeren. Eerst met de boot terug naar halong bay. Na 4 uur te varen, hebben we nog geluncht op de boot. Erna waren we weer in de haven om de bus terug te nemen naar Hanoi.